Kysyntä- ja käyttäjälähtöinen innovaatio

Normaali

Edilexissä uutisoitiin 16.2. uudesta innovaatiopolitiikan toimenpideohjelmasta, joka keskittyy kysyntä- ja käyttäjälähtöiseen kehitystyöhön. Ensin suhtauduin asiaan kovin skeptisesti: kukahan tästäkin enää innostuisi – sekä asiakaslähtöisyys että innovaatio ovat kärsineet jo sanoinakin melkoisen inflaation. Mutta mitä enemmän suunnitelmaan ja käytännön esimerkkeihin tutustuin, sitä enemmän siitä itsekin innostuin:

Käyttäjälähtöinen innovaatiotoiminta hyödyntää käyttäjätietoa asiakkaista, käyttäjäyhteisöistä ja asiakasyrityksistä. Se hyödyntää käyttäjiä aktiivisina innovaatiotoimintaan osallistujina. Keskeistä käyttäjälähtöisessä innovaatiotoiminnassa on tieto käyttäjien tarpeista, olivatpa nämä tiedostettuja, piileviä tai tulevaisuudessa mahdollisesti herääviä.

Tämähän on puhdasta kirjasto kaksipistenollaa!

Advertisements

2 responses »

  1. ”Keskeistä käyttäjälähtöisessä innovaatiotoiminnassa on tieto käyttäjien tarpeista, olivatpa nämä tiedostettuja, piileviä tai tulevaisuudessa mahdollisesti herääviä.”

    Jeps ja haaste on siinä, miten oikeasti kuulemme erilaisten asiakkaittemme äänen, ääniä ja äänettömyyden? Mitä keinoja meillä siihen on? Yksi yritys kohti tätä on erilaisten käyttäjien kokemustiedon keruu, sen käsitteleminen ja sen mukaanottaminen kehittämistyöhön.
    Miten tätä kokemustietoa sitten kerätään? Jos valitsemme keskustelupalstojen, jonkun some-sovelluksen tai muun mediateknologian piirissä liikkuvat kokemukset, saamme talteen erilaista tietoa kuin jos toimimme toisin. Samoin saamme erilaista tietoa, jos liikumme hyvien, osaavien ja fiksujen innovaattoreiden pelikentillä kuin jos liikumme muualla. Tämä Muu on sellaista, joka vastaa 2.0-mentaliteettia, sillä sen toivoisi tuovan esille kokemuksia, jotka yllättävät, nipistävät ja nostavat hien niskaan päänsilittelyn, nyökyttelyn ja tyylikkään yksituumaisuuden sijaan.

    2.0 – ettemme olettaisi! ;-)
    Tuo ”piilevät ja tulevaisuudessa mahdollisesti heräävät tarpeet” on kiehtova. Alkaa melkein pyörryttää.

    • Niinpä! Tärkeää onkin tunnistaa ne omalle organisaatiolle merkitykselliset sidosryhmät. Seuraava haaste onkin selvittää, missä he liikkuvat ja miten heidät parhaiten tavoittaa.. ei mikään pieni homma nykypäivänä. Foorumeita kun on sekä verkossa että reaalielämässä vaikka huru. Haasteet ovat suuria mutta kiehtovia, kuten itsekin sanot. Ja jos onnistuu hyvin, tulokset saattavat olla huimaavia!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s