Kirjaston ainoa prosessi on..

Oletus

Jari Parantainen lainasi blogissaan Cisco Systemsin toimitusjohtaja John Chambersia, joka puhui yrityksensä ainoasta prosessista:

Meillä on tässä yrityksessä vain yksi prosessi. Se on myyntiprosessi.

Jos tästä talosta sattuu löytymään joitain muita prosesseja, ne ovat sitten myynnin tukiprosesseja.

Kirjastoissa puhutaan tietysti myyntiprosessin sijaan asiakaspalveluprosessista, myynnin sijaan asiakaspalvelusta. Kaikki kirjastoissa tehtävä työ tulisi siis heijastaa asiakaspalveluprosessin kautta.

No nyt tietysti kirjastolaiset kautta  maan puhisevat närkästyineinä: näinhän kirjastoissa toimitaankin. Ehkä pinnalla, mutta entäpä pinnan alla? Asiakas on kingi -mantran hokeminen ei muuta sitä, että asiakaspalvelumme on lähes aina kirjastolähtöistä. Me päätämme, mitä palveluita asiakkaille tarjotaan ja missä muodossa.

Ihan kuin olisin saarnannut asiasta ennenkin, joten antaapa nyt olla. Sen sijaan rohkaisen käyttämään tuota  lainauksen väännöstä toimintaprosessin mittarina. Samalla se muistuttaa meitä arvoimaan toimintaamme ja pohtimaan taas kerran vastausta siihen, miksi mitäkin teemme. Arjen pyörityksessä se pakkaa välillä unohtumaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s