Oikeasti tärkeä kirja markkinoinnista

Oletus

verkkoonKeronen, Kati & Tanni, Katri. Johdata asiakkaasi verkkoon: opas kouluttavan sisältöstrategian luomiseen. Helsinki: Talentum, 2013.

Siinä missä edellinen tärkeä kirja floppasi, tämä ylitti kaikki odotukset. Kerosen ja Tannin kirja on oikeasti sellainen, joka jokaisen (kirjasto)markkinoijan kannattaa lukea. Hyvin perusteltua teoriaa on riittävästi jopa kriittisimmälle lukijalle, ja käytännön konkretiaa on sopivasti havainnollistamassa asiaa käytännössä. Kirjoittajilla on selvästikin syvällinen ymmärrys sisältöstrategiasta ja myös taitoa jakaa se muille.

En tiedä, mikä tässä kirjassa oikein kolahti niin syvästi. Ehkä se, että kirjan ajatukset tukevat omaa käytännössä syntynyttä ajattelua. Ja se, että nyt asiat saivat oikeat nimet ja käsitteet. Eikä sekään haitannut, että asiakkaista puhuttiin tiedonhakijoina:

Verkossa .. asiakkaat eivät ole vain pasiivinen tietue asiakastietojärjestelmän kannassa vaan ajattelevia ja tekeviä tiedonhakijoita, joiden intuitioon perustuvaa tiedonhakukäyttäytymistä ei voida hallita.

Keronen ja Tanni puhuvat paljon markkinoinnin muutoksesta:

NYT TULEVAISUUDESSA
kaikille sama perussisältö asiakassegmentointi, osaamisintensiivisyys
onnistumista mitataan aktiivisuudella (like, comment)  onnistumista mitataan osana myyntiprosessia
 organisaatiokeskeisyys  asiakkaan haasteisiin vastaaminen
 tuotteet & palvelut  näkemysosaaminen
 kirje, kysely, tekstari  ajatuksia herättävä sisältö
 erilliset kanavat, sama sisältö  monikanavaisuus, sisältöpolut
 kampanjakeskeisyys  myyntiprosessin strateginen tukeminen

Kiinnostuitko? Ainakin minulle kirja aiheutti varsinaisen herätyksen. Toivottavasti kykenen siirtämään ajatukset  käytäntöön tulossa olevan verkkosivu-uudistuksemme yhteydessä.

Katso myös:

hakola

– – –

Hakola, Ida & Hiila, Ilona. Strateginen ote verkkoon : tavoita & sitouta sisältöstrategialla. Helsinki: SanomaPro, 2012.

Kerosen ja Tannin innostamana tartuin vuotta aiemmin ilmestyneeseen teokseen samasta asiasta. Hakolan ja Hiilan esitys sisältöstrategiasta on sekin vallan erinomainen, mutta ahaa-elämystä se ei enää luonnollisestikaan synnyttänyt. Hakolan ja Hiilan kirjan vahvuus on tapausesimerkeissä, joita siinä on paljon. Myös haastattelut tuovat mukavaa lisää kirjan muuhun sisältöön. Suosittelen.

Katso myös:

One response »

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s