Myyminen ei ole myrkkyä

Oletus

hernbergHernberg, Kaisa. Asiantuntija epämukavuusalueella : kirja sinulle, joka inhoat myymistä. Helsinki: Talentum, 2013.

En tiedä mitä viimeisen viiden vuoden aikana on tapahtunut, mutta oli se mitä oli: kiitos siitä! Tietokirjailijat ovat nimittäin oppineet kirjoittamaan niin, että tekstiä on suorastaan nautinto lukea, sen viesti tulee hyvin esille  eikä virkakielen koukeroita pahemmin näy. Niin kävi tämänkin kirjan kanssa: lukaisin sen ilokseni yhdeltä istumalta, sen verran hyvin se on kirjoitettu.

Inhorealisti huomauttaisi tässä, ettei tekstin keveys ja tarinoiden runsas käyttö takaa laatua, oli se miten asiallista tahansa. Kenties ei, mutta ainakin minuun se lukijana puree.

Kirja on kuulemma tarkoitettu kaikille niille, joille myyminen on myrkkyä. Myymisellä ei tässä kuitenkaan tarkoiteta pelkkää materiaalin kauppaamista, vaan ihan kaikkea ajatusten ja ideoiden ilmaisemisesta neuvottelutilanteisiin ja oman osaamisen osoittamiseen. Myyminen on Hernbergin mukaan:

  • vuorovaikutusta
  • syvällistä asiaosaamista
  • rakentavaa viestintää
  • auttamista
  • yhteisen edun etsimistä
  • tavoitteellista
  • proaktiivista.

Kirja sopii siis kaikille asiantuntijatyötä tekeville. Meille amk-kirjastolaisille tästä on apua asiakaspalvelussa, opetustyössä ja kaikkinaisessa asiakasviestinnässä. Kuten Hernberg osoittaa, myymisessä on kyse ennen kaikkea ajattelutavasta, kyvystä asettua toisen asemaan. Senhän me kirjastoissa osaamme – eikö?

Kirja on jaettu viiteen osaan, joista vain yksi käsittelee varsinaisesti myymistä. Ensimmäinen luku keskittyy kuvaamaan sitä, miten asiantuntijatyö on muuttunut ja millaisia vaatimuksia työhön tänään liittyy. Toinen luku pohtii sitä, miksi yleensä inhoamme myymistä. Tämän osion tarinat myyntikokemuksista ovat kerrassaan mainioita, ja jokainen taatusti tunnistaa tilanteet omastakin elämästään. Huonoja myyjiä on yhä liikkeellä ihan liian paljon. Siksi onkin hämmentävää, että vain yksi kirjan luku keskittyy varsinaiseen myyntityöhön. Olennainen toki tulee esiin, mutta vähän lisää syventymistä olisi kirjan pääasiaan kaivannut.

Iso osa kirjasta on varattu  asiantuntijabrändin (vrt. henkilöbrändi) rakentamiselle. Vaikka sellaista ei määrätietoisesti haluaisikaan itselleen rakentaa, luku auttaa hahmottamaan omaa osaamista ja sitä, miten se erottuu muista. Yksi ydinkysymys jokaiselle asiantuntijalle lienee: mikä juuri minun osaamisestani tekee erityistä?

Kirjan loppuluku on varattu esimiehille. Asiantuntijoiden johtaminen on oma taiteenlajinsa, jossa valitettavan harvalla on osaamista. Vähän ihmettelin lukua tässä kirjassa, olisin sen sijaan ottanut mielummin lisää asiaa itse myymisestä eri tilanteissa. Luettuani luvun olen nyt kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen asiantuntijan pitäisi kopioida osio ja luettaa se omalla esimiehellään. Jos se nyt mitään auttaa: julkinen hallinto on valitettavan kansoitettu mikromanagereilla, joilla ei ole edes halua muuttua.

Kaiken kaikkiaan, tämä kirja on juuri sopivaa lukaistavaa rankankin työpäivän jälkeen. Se riittää antamaan impulssin oman ajattelun muutokselle, mutta syvällisempää tietoa kaipaavan  kannattaa etsiä täydennystä muualta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s