Budjettileikkaukset tuhosivat Alexandriankin kirjaston

Oletus

Aleksandrian kirjasto

 Aleksandrian kirjasto ei uusimman tutkimuksen mukaan tuhoutunutkaan tulipalossa, vaan budjettileikkausten hitaasti hiivuttamana. Ilmeisesti Rooman keisari Marcus Aurelius Antoninus  keskeytti kirjaston rahoituksen, lakkautti sen jäsenten palkanmaksun ja karkotti kaikki ulkomaiset tutkijat. Alueella riehuneet taistelut tekivät oman osansa: kukapa tutkija haluaisi matkustaa jatkuvasti räjähdysherkälle alueelle. Kirjaston maine rapistui, käyttäjät kaikkosivat, ja lopullisen tuhon tullessa vuonna 639 jäljellä oli vain rippeitä – jos niin voi sanoa, kun kirjat riittivät pitämään paikallisen kylpylän vedet lämpiminä täydet kuusi kuukautta. Sikäli mikäli tarina yleensä pitää paikkansa. (Lähde)

Kirjaston arvo on yhteisössä

Kirjastosta ei tee arvokasta sen kokoelma, vaan se yhteisö joka sitä käyttää. Kirjoilla, edes e-kirjoilla, ei ole arvoa yksinään, vaan niiden merkitysten kautta joita syntyy ihmisten mielissä heidän lukiessaan, keskustellessaan ja oppiessaan.

Amk-kirjastojen rahoitus kiristyy

Kirjastomme on koko vuoden työstänyt selviytymisstrategiaa vuodelle 2014, jolloin budjettiamme leikataan rajusti. Useita vapautuneita toimia on jätetty täyttämättä, työnkuvia on pistetty uusiksi, työtehtäviin on etsitty tehokkaampia toimintatapoja, prosesseja on arvioitu ja automaatiota lisätty. Samaa työtä on tehty jo pitkään myös kaikissa muissa amk-kirjastoissa.

Ymmärrän hyvin säästöjen pakon tässä taloustilanteessa, ja olen ensimmäisenä valmis myöntämään että kirjastoissa on paljon asioita joita voisimme tehdä tehokkaammin ja paremmin. Ja paljon asioita, jotka voisimme jättää kokonaan tekemättä. Mutta missä tulee raja vastaan? Koska asiakkaat hylkäävät meidät lopullisesti? Kisa Googlea vastaan on jo nyt riittävän kova.

Pieni on kaunista

Amk-kirjastojen vahvuus on näihin päiviin asti ollut läheisyys: olemme siellä, missä opiskelijammekin ovat. Pienten toimipisteiden etu on yhteishengessä, opiskelua edistävässä ilmapiirissä. Yhteys alueen työelämään on aktiivinen ja elävä. Kaikki tuntevat toisensa, ja opettajat ovat oppimisen ohjaajia.  Pienet toimipisteet ovat ihmisen kokoisia, niissä on hyvä olla ja oppia. Pienet toimipisteet ovat kuitenkin kalliita.

Kohti isoja kampuksia ja oppimistehtaita

Tehokkuusajattelu ja kustannussäästöt ovat viemässä meitä vääjäämättömästi kohti tulevaisuuta, jossa myös amkit ja niiden kirjastot ovat keskittyneet isoille paikkakunnille. Kirjastot ovat suuria, kampukset vielä suurempia. Meno on persoonatonta ja tehdasmaista, opiskelijat osallistuvat MOOCeihin ja muuhun verkko-opetukseen eikä heitä juuri näy kuin lounasaikaan ruokalassa. Kirjastot ovat auki 24/7 kulkuläpsykällä, henkilökohtaista asiakaspalvelua saa arkisin kello 12-14. Loput kirjaston väestä, se vähä mikä on jäljellä, järjestää tapahtumia, myy oheistuotteita ja houkuttelee ulkopuolisia kirjaston käyttäjiksi. Pakkohan se on, kun opiskelijat ovat kirjaston hyljänneet. Kaikki tieto on kuitenkin verkossa, ja kurssikirjatkin saa nopeammin ja tehokkaammin  muualta kuin kirjastosta. Eikä tarvitse huolehtia eräpäivistä ja sakkomaksuista.

Saunan sytykkeeksi

Ei se tulevaisuus tietenkään ihan näin synkältä näytä, onhan meillä jo onnistuneita esimerkkejä päinvastaisesta. Kunhan teen tässä surutyötä. Kun automaatti korvaa henkilökunnan, mitä syytä opiskelijalla on tulla kirjastoon?  Henkilökohtainen apu ja neuvonta on se, mitä he haluavat ja arvostavat. Senhän todistavat kaikki kansalliset käyttäjäkyselytkin. Kun henkilökuntaa ei amk-kirjastossa enää ole, käykö meille kuin Aleksandrian kirjastolle: vähenemme (diminish), kunnes meistä ei ole enää kuin saunan sytykkeeksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s