Tuotepäällikön pelastuspakkaus auttaa myös kirjastolaista

Oletus

parantainenParantainen, Jari. Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Helsinki: Talentum, 2013.

Tunnustan sen suoraan: olen Parantaisen fani. Hänen kirjansa Pölli tästä mullisti maailmani, ja sen jälkeen olen pyrkinyt lukemaan kaiken mitä hän kirjoittaa. Siksi tartuin tähänkin uutuuteen, vaikken varsinainen tuotepäällikkö olekaan. Enkä pettynyt: tyyli ja viesti on taattua Parantaista.

Parantainen keskittyy kirjassaan neljään asiaan: tuotestrategiaan, tiedustelutoimintaan, tuotteistamiseen ja kanavamarkkinointiin. Vaikka kirja on suunnattu lähinnä yrityspuolelle, kirjastolaisetkin saavat sisällöstä paljon irti. Kuten nyt sen, että asiakkaita kannattaa kuunnella mutta heitä ei aina kannata uskoa.

Tämähän on tuttua meille kirjastoissa: kun asiakkailta – anteeksi, käyttäjiltä – kysyy, mitä palveluita kannattaisi kehittää, he harvoin kykenevät vastaamaan. ”Ihan hyvinhän ne palvelut nytkin toimivat”, on haparoiva vastaus. Ehkä tässä onkin selitys siihen, miksi olemme niin hanakoita tekemään muutosta jo yhden henkilön palautteen perusteella ja pysähtymättä miettimään sitä kuuluisaa isompaa kuvaa (bigger picture).

Parantaisen kirjasta löytyi myös selitys sille, miksi sanomalehtien karsiminen lisää niiden lukemista. Omaan kirjastooni oli tilattu kaikki alueen sanomalehdet plus tietysti valtakunnan päälehdet, mutta harvoin kukaan niihin tarttui.  Lehdet sai iltaisin siirtää avaamattomina arkistoon. Sitten taloustilanne ajoi leikkaamaan lehtitilauksia, ja hei presto: nyt kun kirjastoon tulee enää yksi ainoa lehti ja sekin paikallislehti, se kuluu käsissä. Lukijoita riittää aamusta iltaan. Miksi? ”Päättäminen on raskasta työtä”, sanoo Parantainen. Mitä enemmän vaihtoehtoja tarjoat, sitä varmemmin ne kaikki jäävät hyödyntämättä.

Parantaisen kirjassa on paljon painavampiakin asioita ja osuvampia oivalluksia. Kannattaa lukea!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s