Kun markkinointi on tehtävä ilmaiseksi

Oletus

saituriKormilainen, Ville. Saiturin markkinointikirja. Helsinki: Kauppakamari, 2013.

”Tämä kirja syntyi ahaa-ilmiöstä ja hullusta ajatuksesta: voisiko markkinointia tehdä ilman rahaa tai edes pienemmin resurssein?”

Kieltämättä ajatus on ihan hullu. Silti moni kirjasto tekee markkinointia nollabudjetilla ja vielä sekä luovasti että hyvin. Mutta julkisten organisaatioiden markkinointi onkin ihan eri asia. Kormilainen on kirjoittanut kirjansa lähinnä startup-yrityksille, kenties myös ravistellakseen perinteisempien organisaatioiden ajattelua. Kirjastoille tämä opas on lähinnä viihdyttävä haukkopala varsinaista pääateriaa odotellessa.

Kormilainen on hyvin kiinni tässä päivässä: meemit, viraali-ilmiöt ja joukkovoima on katettu kirjassa hyvin, paremmin kuin missään muussa markkinointikirjassa johon olen tähän mennessä törmännyt. Tapausesimerkkejä on kirjassa esitelty paljon ja laajasti, myös pop-kulttuurin puolelta, mikä tekee kirjasta hyvin helposti luettavan. Kormilaisen kieli on  puhekielenomaista, välillä ihan selvää puhekieltä; tästä ovat ilmeisesti jotkin kielipuristit närkästyneet, mutta minua kieli ei häirinnyt vaikka filologi olenkin. Epävirallinen kieli sopii hyvin aiheeseen ja tukee kirjan viestiä hyvin.

Kirjastolaiselle hyödyllistä antia tässä kirjassa on ennen kaikkea sen Facebook-osuus. Myös perinteiseen tiedotteeseen keskittyvä luku kannattaa lukea tarkkaan, varsinkin jos o.t.o.-tiedottajana yhä luotat vanhoihin malleihin. Kormilaisen neuvo siihen on: älä. Hän tarkastelee tiedotteita myös niiden lukijoiden eli toimittajien näkökulmasta, mikä on yksi kiistaton vahvuus tässä kirjassa.

Katso myös: Salla Brunoun kirjoittama kirja-arvostelu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s